lördag 26 februari 2011

Kommentarer efter TV-showen "The Doctors" om epidural

I mitt första inlägg här på bloggen berättade jag att jag hade slagit på TV-showen "The Doctors" av en slump i september och att det då togs upp om epidural och att det var tre st höggravida kvinnor i studion. Doktor Lisa uppmanade dem att ta epidural vid förlossningen så att de inte skulle behöva utstå onödig smärta och jag skrev i mitt inlägg att jag kände mig väldigt frustrerad och kände vanmakt över att man fortfarande så lättvindigt uppmanar kvinnor att ta epidural vid förlossning fast det finns risker med det.

Jag googlade på The Doctors, epidural nu och kom till en länk där det efter TV-showen kom upp kommentarer och det kom en del inlägg från kvinnor med erfarenhet av epidural. De flesta var inte alls positiva till epidural.

Länken går att läsa här.

http://www.thedoctorstv.com/forums/423-November-25-2-1-What-Women-Need-to-Know/topics/7304?page=1

Häromdagen hörde jag om en kvinna som arbetar som barnmorska som hade berättat för en kompis till mig att väldigt många unga kvinnor idag i stort sett alltid vill ha epidural eftersom att de är så rädda för att det ska göra ont att föda barn naturligt. Efterfrågan på epidural vid förlossning har ökat markant bara de sista åtta åren enligt den här barnmorskan.

Jag undrar om de här unga kvinnorna verkligen skulle vilja ha epidural om de visste vilka risker de utsätter sig för genom att ta epidural vid förlossningen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar