onsdag 2 februari 2011

Känner oro över ny undersökningsmetod för sköldkörtelsjukdom

Enligt en artikel i "Dina mediciner" har läkaren Stefan Sjöberg testat nya sätt att hitta sköldkörtelsjukdom. Jag förstår att han har ett gott uppsåt med sin forskning, att han vill driva forskningen framåt vad det gäller hormonobalanser, som många verkar lida av.

Eftersom undersökningarna baserar sig på ryggvätskeprov blir jag väldigt orolig när jag läser om det. Personligen tror jag inte att man ska gå in i ryggmärgen i onödan för jag tror inte att det heller är ofarligt.

Jag känner stor oro för att flera, (oftast kvinnor) kan få neurologiska skador av det här. 

Du kan läsa artikeln nedan:

http://dinamediciner.se/nyheter/svensk-testar-nya-satt-att-hitta-skoldkortelsjukdom

http://dinamediciner.se/nyheter/forts-ryggmargsprov-skoldkorteln 

Eftersom jag har ett väldigt stort handikapp så har jag träffat många människor som har frågat mig vad jag har råkat ut för och jag har även fått berättat historíer tillbaka. Jag minns bl a en taxichaufför som berättade att han hade kört en kund som satt i rullstol och frågat vad kunden hade råkat ut för. Kunden berättade då att det hade varit en envis förkylning som inte ville ge med sig och någon hade tyckt att kunden skulle göra en lumbalpunktion och efter det kunde personen inte gå längre. Fick åka rullstol från sjukhuset och satt alltid i rullstol efter det. Jag har hört om svår ryggvärk efter både ryggbedövning och lumbalpunktion som har suttit i ända sedan behandlingstillfället, många år efteråt.

Det är just därför som jag känner mig så orolig över den här nya undersökningsmetoden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar